A Pilis-őrület topográfiája
Szívcsakra,
szent kő, elfeledett romvárosok, energiagócok - az "őstörténészek"
átrajzolták a Pilis térképét. Viszont a csobánkaiak egy része nem
szeretne lélekgyógyítók és szellemsebészek kultuszhelyén lakni.
Egy
szép májusi napon körülbelül negyvenfős társaság érkezett Csobánkára,
hogy apostoli kettős keresztet és zászlórudat állítson a falu fölötti
Oszoly hegy csúcsára. Fehér ruhás lányok énekeltek, sujtásos mentét
viselő férfiak koszorúztak, zászlók lobogtak - a Pilisi Lélekgyógyító
Műhely kezdeményezésére újabb kultikus hely született a Pilisben.
Másnapra a keresztet ismeretlenek ledöntötték. A "tettesek" nevét sokan
tudják a faluban, de eszük ágában sincs elárulni. "Egyáltalán nem
meglepő, hogy az eset ilyen heves indulatokat váltott ki. A
csobánkaiakat senki nem kérdezte meg erről a keresztállításról, nem
kérték ki a beleegyezésüket. Elfogadhatatlan, hogy a falu jelképét, amit
nap mint nap látunk, kisajátítsa egy zűrzavaros nézeteket valló,
ismeretlen csoportosulás" - magyarázza Foltányi Zsuzsa, a Mackó-barlang
Egyesület tagja. Ez a nagycsaládosokat tömörítő civilszervezet
kiderítette, hogy az illetékes természetvédelmi hatóság nem adott
engedélyt a keresztállításra a nemzeti parkhoz tartozó területen.
A
keresztből persze lokális politikai botrány lett - a polgármester és a
képviselő-testület három tagja, köztük a Jobbik képviselője támogatja az
újraállítását, a település lakosságának jelentős része ellenzi.
Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy a civilek által
elindított petíciót négyszázharmincan aláírták a háromezer lakosú
faluban. Az ellenzők közé sorolható a csobánkai cigányság is - a
Pilisben egyedül itt él jelentős létszámú cigány kisebbség -, akik a
kettős keresztet a Jobbik szimbólumának tartják.
Persze a
civilszervezetek sem pusztán azért ellenzik a keresztállítást, mert
féltik a védett madarakat és növényeket a terület kitaposásától. Inkább
arról van szó, hogy Csobánka eddig kimaradt a Pilis-kultusz fősodrából,
és sokan nem bánnák, ha ez így is maradna. Az Oszoly számukra a falu
jelképe, egy érdekes formájú, látványos kőszikla, de nem megszentelt
hely. Egyelőre nem tudni, mi lesz a történet vége, mivel a
zöldhatóságnál folyamatban van az engedélyezési eljárás, de annyi
bizonyos, hogy a kegyhelyépítési törekvések még soha nem ütköztek a
Pilisben hasonló helyi ellenállásba. Márpedig látva a táltosok
akadálytalan területfoglalását Dobogókőn, vagy a Csobánkával szomszédos
Pilisszántó búcsújáró hellyé alakulását, ez meglepő fordulat.
Megmutatja az ingaDe
vajon kik azok, akik a pár évtizede még csak kellemes kirándulóhelyként
ismert Pilist a magyarság szent hegyévé tennék? Az eddig ismeretlen
csobánkai lélekgyógyítókat az említett Jobbik-képviselő mellett egy
szellemsebész asszony képviseli a faluban, de a keresztet egy katolikus
pap is megszentelte. Annak ellenére találtak a szertartáshoz papot, hogy
a püspöki konferencia tavalyi körlevelében nagyon határozottan óvta a
híveket az általa "ősmagyar szinkretizmusnak" nevezett jelenségtől, ami a
modern Pilis-kultusz alapvető jellegzetessége. Az elmúlt évtizedekben
az amatőr "Pilis-kutatók" egymásra épülő írásai által formálódó
legendakörben kibogozhatatlanul keverednek a keresztény, az újpogány és
az ezoterikus elemek. Egységes legendáról nem beszélhetünk, mert ahány
szerző, annyi - gyakran egymásnak is ellentmondó - állítás, tan, vallási
tézis forog közkézen. Mégis vannak jól megragadható csomósodási pontok.
Akár tetszik, akár nem, a Pilis mostani arculatát a turisták és a
fővárosból kiköltöző családok mellett elsősorban a délibábos
őstörténészek, táltosok, kuruzslók, misztikusok határozzák meg.
Pap
Gábor művészettörténész, az "alternatív" őstörténeti kutatások doyenje
húsz éve négy különböző vallási ágazat szakrális központjait
azonosította a Pilisben. Ezek az Attila-féle táltoshit, egy
buddhista-manicheus konglomerátum, a "hinduizmus" és a "szeredás"
vallás. Ötödikként érkezett a kereszténység, amely megőrizte az ősrégi
civilizációk értékeit. E négy ősvallás állítólagos szent helyeit Pap
azonosítja a "pulzáló energiagócként" jellemzett Pilis hegység konkrét
hegyeivel, völgyeivel, szurdokaival. Pap Gábor nem is törekszik arra,
hogy a modern tudományosság módszereivel igazolja állításait - a Pilis
misztikus csomópontjait, erővonalait szerinte látomásos úton, illetve
ingával lehet megtalálni. Hogy erről a kutatási módszerről mit gondolnak
a hazai tudományosság képviselői, azzal szerinte nem kell foglalkozni,
ez legyen az ő magánügyük. "A Pilis-szindróma vizsgálata nem folyhat a
továbbiakban a nyugat-európai tudományos életben kialakított normák
szerint" - szögezi le már 1990-ben a Kós Károly Egyesülés Országépítő
című folyóiratában. Ez a sajátos rendszerváltó álom, a történettudomány
leváltása, bizonyos értelemben megvalósult. Pap jelenleg is aktív,
szabadegyetemeken tartott előadásait sokkal többen hallgatják, írásait
sokkal többen olvassák, mint a régészeti szakmonográfiákat,
ismeretterjesztő cikkeket. Elég bemenni bármelyik Szkítia könyvesboltba,
hogy lássuk, újabb és újabb kinyilatkoztatások tömege lát napvilágot,
és talál utat az olvasókhoz. A Pap Gábor-féle alaptézis mentesíti őket
mindenféle tudományos kritika, bizonyítási kényszer alól.
A
Pilis-őrület azonban nem Pap Gáborral kezdődött. Az előfutárok közül
érdemes megemlíteni két amatőr kutatót, Sashegyi Sándort és Németh
Pétert, akik a XX. század közepén előálltak azzal a meglepő elmélettel,
hogy az Árpádok és Attila királyi székhelyét, "Ős-Budát" tévesen
azonosították a mai Óbudával. A kérdés azért is volt jelentős számukra,
mert az Ős-Buda melletti Fehéregyház templomában temették el Árpád
fejedelmet, és egyes források szerint a közelben található Attila
elrejtett sírja is. Ezt az álomképet üldözte tovább a két amatőr kutató.
Sashegyi a mai Pomázzal azonosította Ős-Budát, és úgy vélte, hogy a
Holdvilág-árok rejti Attila sírját, de 1941-es ásatása nem hozott
perdöntő bizonyítékot. Németh Péter Pilismarót közelében helyezi el az
elveszett királyi székvárost egy szélesen elnyúló területen az
esztergomi Szamárhegy, Búbánatvölgy, Hosszúhegy, Basaharc vidékén, de
talált romokat a hegység belsejében, Dobogókő körül is.
Manapság a
Németh Péter által ajánlott konkrét topográfiai azonosítás nem
népszerű, viszont annál nagyobb karriert futott be az a tézis, hogy
létezett egy "igazi" Buda és egy "igazi" Fehérvár, ami elveszett, a
hivatalos történettudomány még a létezését is tagadja, de a Pilisben
természetesnek látszó, ám valójában mesterséges kőfalak, földhányások
gondos megfigyelésével meg lehet a nyomait találni. A mai Pilis-kultusz
fő árama az Árpádok székhelyét a hegység belsejével azonosítja, vagyis
Dobogókővel, az Árpádvár nevű csúccsal, a Rám-heggyel, a
Rám-szakadékkal, illetve a mesterséges védelmi vonalként interpretált
Vadállókövekkel.
A régészek szerint a felvetés badarság, mivel a
Pilis belsejében, a kopár, járhatatlan hegytetőkön a régiek nem
hozhattak létre népes településeket. A hegység királyi erdőterületnek
számított, ami vadhússal, gombával és fával látta el a szélén
elhelyezkedő uralkodói központokat. Ugyanakkor az is igaz, hogy a Pilis
évezredek óta lakott, ősrégi kultúrtáj, amely bizonyára rejt sokféle
kisebb, régi emléket. A Pilis iránti civil érdeklődés ebből a
szempontból még hasznos is lehet: Szörényi Levente segítsége nélkül a
szentendrei múzeum nem tudta volna újraindítani a Holdvilág-árok
Sashegyi Sándor által elkezdett kutatását. Nagyon valószínű, hogy a
feltárás végére sem kerül elő Árpád sírja, de menet közben igazi
tudományos eredmények születnek.
Valódi régészeti lelet az
úgynevezett szántói kő is, amelyet 2000-ben találtak egy középkorinak
tűnő építmény romjai között, a pilisszántói régi temetőben. Az
indadíszes kereszt ábrájával díszített kő körül azóta kiterjedt
legendárium keletkezett. Megtalálója, Árva Vince pálos atya úgy vélte,
hogy az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend alapítójának, Boldog
Özsébnek a sírját jelöli. Ezzel újra az érdeklődés homlokterébe került a
Pilis "elveszett kolostora", Szentkereszt, amely a pálos rend első
központja volt. A régészek Szentkeresztet többnyire a mai
Klastrompusztával azonosítják, Árva Vince viszont a pilisszántói rommal.
A régi temetőben jelképes sírt is állított Boldog Özsébnek, megtéve
ezzel az első lépést Pilisszántó búcsújáró hellyé alakítása felé.
Mária a Napvártán
A
falu akkori vezetése, élen Szőnyi József polgármesterrel lelkesen
támogatta ezt a folyamatot. Elkezdték a középkori pálos legendákban
említett szent helyeket a falu körüli helyszínekkel azonosítani; és a
falu határában, a Ziribár dűlőn 2006-ban kápolnát építettek a szántói
Boldogasszony tiszteletére Makovecz Imre és Őrfi József tervei szerint.
A
Pilisszántó körüli kultuszra rávetették magukat az "ősmagyarok" és az
ezoterikusok. Különösen a kő vonzza őket, amelyről a legvadabb elméletek
születtek. Egy szórakoztató történet szerint az RTL Klub stábjának
tönkrementek a készülékei, a riportereknek pedig megfájdult a feje,
amikor műsort készítettek a szent kőről, mivel "nem megfelelő"
lelkiállapotban közeledtek felé. A kápolna helyszínét is úgy
választották ki, hogy megfeleljen a félpogányok igényeinek. A Ziribár
szó jelentése a nyelvészek által képtelenségnek tartott sumér-magyar
nyelvrokonság hívei szerint ébredő fény, Napvárta, és a téli napforduló
idején a kápolna Mária-szobrára ráesik a hajnali fény - így lesz belőle
Napba Öltözött Asszony. A szántói pogány-keresztény szinkretizmushoz
Szőnyi József polgármester elméletet is gyártott: "Több ezer éven át
Pilisszántó terében mindig a Teremtés misztériumáról, az élet
születéséről, az élet minden formájának tiszteletéről és szolgálatáról
szólt Boldogasszonyunknak, az Ős-Örökanyának üzenete, és szól ma is."
Az
"ősmagyarok" körében Árva Vince atya is kultikus figura lett. Az idős
szerzetes élete utolsó éveiben közel került a Magyarok Világszövetsége
és a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom körüli nemzeti radikális
szubkultúrához. Ennek egyértelműen az volt a kiváltó oka, hogy
konfliktusba került a pálos rend vezetésével, és 2004-ben távoznia
kellett a közösségből. Árva Vincének ugyanis meggyőződése volt, hogy a
mai pálosok nem az igazi régi magyar pálosok, mivel az eredeti rend
1786-ban megszűnt. Árva meghirdette, hogy a pálos rendet újra kell
alapítani - ez zene volt azok füleinek, akik a pálosokat fehér ruhás
"magyar táltosnak", egy középkori-ősmagyar ezoterikus tudás
letéteményeseinek tartják.
Végül szívcsakra
A
"pálos" tematikájú ezoterika legnépszerűbb képviselője Szántai Lajos,
akinek meggyőződése, hogy a középkori pálos atyák romlatlan testtel,
rejtett pilisi barlangok mélyén várják a feltámadást. "Mintha tényleg
egy kakasszóra várnának. Ez félelmetes és hátborzongató [...] És amire
várnak, még mindig nem érkezett el, és ahol ők várakoznak, az a hely még
mindig megvan" - írja. A mai pálos rendet Szántai elítéli, többek
között azért, mert középkori elődeikkel ellentétben nem gyakorolják a
"szép, férfias aszkézist", és nem szokásuk már "végigverni egymást
hatalmas, fenyegetően erőteljes ostorokkal", noha ezt a magyarság
fennmaradása érdekében illene megtenniük.
Hogy a Dobogókő a Föld
szív csakrája, már-már közhely. Ha felsétálunk a kilátóra, tíz percen
belül valaki úgyis megkérdezi tőlünk, tudjuk-e, melyik kőre kell
tapasztani a fülünket, hogy meghalljuk a Földanya szívdobbanását. A
kirándulóhelyet az elmúlt években gyakorlatilag megszállta a táltos
egyház - Babba Mária-szobrok, "fénykapuk", fára festett
hármashalom-szimbólumok között vezet a "Táltos körút" (régebbi nevén
Thirring körút, a Magyar Turista Egyesület egykori főtitkáráról).
Egy
népszerű "őstörténész", Born Gergely szerint a Pilisen végigvonul két
energiavonulat, amelyek éppen itt, Dobogókőnél metszik egymást kereszt
alakban. A vonulat átkel a Dunán, és a Börzsöny csúcsánál ér véget -
innen kapja a Pilis a "betáplálást". A Born által felrajzolt erővonalak
pontosan kiadják a Szent Korona tetején lévő kereszt alakját, amelyről
"tudjuk", hogy az "indítókulcs" szerepét tölti be az energiaantennaként
szolgáló koronán.
A mostanság legnépszerűbb elmélet szerint
Dobogókőn hajtották végre az Árpád-házi királyok "igazi", titkos
koronázási szertartását, melynek során a királyt beavatták a pálos atyák
által őrzött ősi titokba, bármi volt is ez. Noha a forrásokban egy árva
szó sincs pilisi királykoronázásról, Turok Margit még az útvonalát,
részletes menetét is leírta egy költői hangvételű tanulmányában. A
Pilis-kutatók a dobogókői koronázások megdönthetetlen bizonyítékának
tartják, hogy a Képes Krónika metszetein a koronázás helyszínét hegyek
karéjozzák, a királyok pedig kődobogón (vagyis Dobogókőn) állnak.
A
sor a végtelenségig folytatható, a Pilis-kultusz kimeríthetetlenül
gazdag. Nem példátlan eset, hogy a modern újpogányság felfedezzen és
kisajátítson magának egy-egy helyet. A Stonehenge, a Glastonbury apátság
vagy az írországi Tara évtizedek óta a druidák és Wicca-hívők
kultuszhelye, a németországi Externsteine a legnagyobb európai
ezoterikus fesztivál helyszíne minden évben Walpurgis éjszakáján. Talán a
magyar praktikum megnyilvánulása, hogy a táltosok, őskutatók,
misztikusok pont a fővároshoz legközelebb eső hegységben találták meg a
szentséget, közvetlen buszjárattal a szívcsakrára.
forrás: HetiVálasz
Kapcsolódó hírek:
Bemutatkozik a KoronaKör, a Pilisi csereklub
A Pilis Árpád-kori szakralitása
Kiránduljunk erőhelyeinkre a föld mélyének gyógyító erejének közvetlen megtapasztalására
Pilis és a pálosok